فراخوان طراحی شخصیت سواد رسانه ای

مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضاي مجازي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، از صاحب نظران و علاقمندان حوزه سواد رسانه اي دعوت مي کند طرح ها و ايده هاي خود را در مورد طراحي شخصيت(کاراکتر) سواد رسانه اي به اين مرکز ارسال نمايند.

هر کدام از ما حداقل 10 کاراکتر کارتونی از کودکی مان را هنوز به یاد می آوریم، پس طراحی کاراکتر اهمیت بالایی دارد ومی تواند در انتقال مفاهیم اثر گذار باشد. مرکز توسعه فرهنگ هنر فضای مجازی در راستای  ماموریت خود برای اشاعه مفاهیم سواد رسانه ای ، برآن شده که از تمام صاحب نظران این عرصه برای طراحی شخصیت سواد رسانه ای دعوت به عمل آورد.

 

شخصیت  سواد رسانه ای مورد نظر باید ترجیحا دارای ویژگی ها ، الزامات و شاخص های زیر باشد:

نقش و کارکرد شخصیت

 

مرجع و مروج: نقش و کارکرد این شخصیت «معرفی و ترویج» سواد رسانه‌ای در سطح جامعه است. بنابراین این شخصیت «مرجع و مروج» سواد رسانه‌ای شناخته می‌شود. این شخصیت در صحنه‌ها و موقعیت‌های گوناگون نقش راهنما و هادی را ایفا می‌کند و تلاش دارد تا دیگر افراد در شرایط مخاطره و آسیب قرار نگیرند.

 

ویژگی‌های شخصیت

 

❖مخاطب پسند بودن: مخاطب پسند بودن موجب تأثیرگذاری در انتقال پیام‌های این شخصیت به جامعه هدف می‌شود و موجد انگیزه بخشی و محرک تغییر، اصلاح و بهبود رفتار خواهد بود.

❖دارای شایستگی‌های فردی، شامل خصوصیات اخلاقی و عملی: واجد ویژگی‌های چون دانایی (به‌روز و آگاه)، توانایی (مسلط و خودساخته)، همراهی، مهربانی، دوستی و شفقت.

 

 

الزامات طراحی

❖ دربرگیری خصوصیات فرهنگی و تربیتی سازنده برای رشد و اعتلای جامعه متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی.

❖ لحاظ قرار دادن ساحت‌های تربیتی چندگانه و مهارت‌های زندگی ذیل ترویج سواد رسانه‌های (نگاه تربیتی، رشد و آگاهی بخشی به سواد رسانه‌ای) شامل ابعاد اعتقادی، عبادی و اخلاقی، زیبایی‌شناختی و هنری، اقتصادی و حرفه‌ای، علمی و فناورانه.

 

جوایز

❖طرح شخصیت برتر 10 میلیون تومان

 

علاقمندان می­توانند طرح های خود را در بخش صفحه خیال بارگذاری نمایند.

 

 

۱۴۰۰/۰۹/۰۳ ۰۹:۱۶