حرف های دیگران ونا امیدی یکی از رقبای ما بود

کدومو برنده موضوع سواد رسانه اي در قالب سايت در دوازدهمين جشنواره رسانه هاي ديجتال است. آن چه مي خوانيد مصاحبه ايست با آقاي حسين حق پناه مدير مسئول کدومو

_خودتون رو معرفی کنید

حسین حق پناه

کارشناسی ارشد مطالعات جوانان دانشگاه تهران – عضو شورای تالیف کتاب درسی تفکر و سواد رسانه ای – معاونت کودک و نوجوان تبیان

-محصولی که تولید کردید یا خدمتی که ارائه می کنید چیه؟

کدومو، دستیار رسانه ای خانواده ها در انتخاب محصولات فرهنگی و رسانه ای است. در کدومو خود خانواده ها به هم کمک می کنند که فیلم ها، انیمیشنها، بازی ها و کتاب های مناسب سن فرزندانشان را پیدا کنند و در سبد محصولات فرهنگی خانواده جا بدهند. اگر هم در حوزه تربیت رسانه ای نیاز به آموزش و یا مشاوره داشتند ما در کنارشان هستیم.

_ایده اولیه از کجا شکل گرفت؟

ایده اولیه بر می گردد به یک کار پژوهشی در مورد نظام های رده بندی سنی فیلم های سینمایی در کشورهای مختلف که در سال 96 انجام شد. در پایان آن پژوهش ما برای کشور خودمان به این پیشنهاد رسیدیم که یک نظام مردمی و خانوادگی رده بندی و توصیه گری محصولات فرهنگی و رسانه ای ایجاد شود. با مشورت با اساتید دانشگاه و مدیران فرهنگی و رسانه ای ایده ی کدومو پخته شد و نتیجه اش شد آنچه می بینید.

-سرمایه کار رو چطور فراهم کردید؟

کدومو یکی از کسب و کارهای نوپایی است که در مرکز نوآوری تبیان و ذیل معاونت کودک و نوجوان تبیان شکل گرفته و رشد کرده است. سرمایه گذار اصلی کار تا اینجا موسسه تبیان بوده اما در مسیر توسعه به شکل یک شرکت مستقل درخواهد آمد که تبیان، یکی دو مجموعه دیگر و خود تیم سهام دار آن خواهند بود.

-تیمتون چند نفره؟ وچطور شکل‌دادید؟

تیم اولیه با حضور سه چهار نفر از پژوهشگران و فعالان حوزه کودک و رسانه شکل گرفت اما الان 7 نفر ستاد اصلی کار و 9 نفر سرارزیاب و تیم تحریریه داریم. تعداد ارزیابان و نویسندگان و کارشناسان ما هم که به شکل مقطعی با آن ها همکاری داریم حدود 200 نفر است!

_چه چالش‌هایی در مسیر تولید محصول یا خدمت داشتید؟

مهم‌ترین چالش اولیه ما غلبه بر پیچیدگی های طراحی این محصول بود. این که هم پشتوانه ی دانشی درستی داشته باشد و هم متناسب با نیاز مادر و پدر ایرانی طراحی شود. بعد هم رقابت با حرف های دیگران و ناامیدی هایی که تزریق می کردند!

الان هم که محصول حالت اولیه خود را ایجاد کرده، مهم ترین چالشمان ایجاد و توسعه پشتوانه مردمی و خانوادگی برای کار است. بقای کدومو جز با حضور و مشارکت مداوم خانواده ها تضمین نمی شود.

-با جایزه بیست میلیونی که دریافت می‌کنید از جشنواره چیکار می‌کنید؟

همه را خرج حق الزحمه های عقب افتاده ی بچه ها میکنیم!

_برای توسعه محصول برنامه ای دارید یا نه؟

بله. کدومو به زودی به دو استارت آپ دیگر تبیان در حوزه آموزش و مشاوره متصل خواهد شد و کارگاه ها، اردوها و رویدادهای متنوعی برای خانواده ها خواهد داشت. همچنین اتصال ما به درگاه های مصرف باید سریعتر اتفاق بیفتد. مثلا ما الان با فیلیمو یک کار مشترک می کنیم و امیدواریم به زودی بتوانیم کدومو را در سینماها، تلویزیون، فروشگاه ها و هر جایی که خانواده ها انتخاب محصول انجام می دهند ببینیم. در حوزه ی محتوا هم به زودی ، ارزیابی بازی های فکری و اتاق های فرار به کدومو اضافه خواهد شد.

۱۴۰۰/۰۷/۲۷ ۲۲:۲۹