مجموعه بازي تيزران
موضوع
بازي و سرگرمي
قالب
بازيهاي رايانهاي
بستر عرضه
-
تاریخ تولید
۱۳۹۹/۱۱/۰۱
مسحور شدن نوجوانان، جوانان و بزرگسالان با بازيهاي ديجيتال موجب کم تحرکي و بيماريهاي ناشي از آن ميشود. از طرف ديگر ، هرگونه فعاليت در فضاي باز نه تنها به انگيزه قوي نياز دارد، بلکه به دليل ظهور اپيدمي ها - مانند Covid 19 - و ساير خطرات و محدوديت هاي بالقوه، دشوار است. ورزش يکي از ارکان ضروري سلامتي و تندرستي است. ليکن، امروزه با پيدايش فنآوريهاي جديد، زندگي پرتحرک و فعال بشر توسط فعاليتهاي مجازي و هوش مصنوعي تسخير و به حداقل ميزان ممکن در طول تاريخ رسيده است. در اين ميان، بازيهاي ديجيتال نيز به دليل جذابيت و لذت بلادرنگي که در بازيکن ايجاد مينمايند، به يکي از عوامل سکون و تنبلي قشر نوجوان و جوان مبدل شدهاند. با احتساب چنين شرايطي، سامانه «تيزران-بايکا» ، که يک «سامانه هوشمند سلامت محور واقعيت مجازي دوچرخهسواري با رويکرد به بازي و ورزش به صورت همزمان» ميباشد، در اين طرح ارائه شده است. «تيزران» بازي-ورزش، و «بايکا» سختافزاري است که تعاملات فيزيکي کاربر با دوچرخه ثابت را به دنياي مجازي انتقال ميهد. تلفيق ورزش و بازي ديجيتال با امکان برنامه ريزي هوشمند براي يک برنامه ورزشي مناسب و سنجش و پيمايش دادههاي فيزيولوژيک به صورت خودکار و تعميم آن به برنامه ورزشي و سناريو بازي مذکور از اهم موضوعاتي است که در اين طرح بدانها توجه و پيادهسازي شدهاند. در اين بازي، بازيکن در نقش يک دوچرخهسوار، با فعاليت واقعي بر روي دوچرخه ثابت، اهداف بازي را پيش ميبرد. بازي تيزران ابزاري براي تخليه هيجان، نمود تواناييهاي فردي در دوچرخهسواري و ايجاد حس اعتماد به نفس قلمداد ميشود. اين بازي با انتقال تواناييهاي فرد از دنياي واقعي به دنياي مجازي و درگير ساختن وي با سناريوهايي جذاب، قابليتهاي بالقوه فردي را به نوعي به فعليت رسانده و با غوطهور کردن بازيکن در دنياي بازي، او را نسبت به ادامه ورزش ترغيب ميکند.