تکنيک شايعه
موضوع
سواد رسانهاي و زيست مجازي
قالب
موشنگرافي
بستر عرضه
-
تاریخ تولید
۱۳۹۹/۱۲/۲۶
شايد يکي از پرتکرارترين کلماتي که روزانه توي جامعه ميشنويم واژه "شايعه" باشه. اما شايعه دقيقا چيه؟ و چيکار ميکنه؟ شايعه جايي مطرح ميشه که زمينه دسترسي به اخبار موثق امکانپذير نباشه. شايعه انتقال شفاهي پياميست که براي برانگيختن باور مخاطبان و همچنين تأثير در روحيه او ايجاد ميشه. مطالب کلي شايعه بايد حول محورهاي اساسي و مهمي باشه که مخاطب نسبت به اون حساسيت بالايي داره. بهترين شيوه براي القاي پيام مورد نظر فرستنده پيام، در زمانهايي که پخش پيام بهطور شفاف و روشن امکان پذير نيست يا فرستنده فکر ميکنه با مشکلات قانوني روبهرو ميشه، استفاده از شايعه ست. شايعه بهدليل غيرصريح و مبهم بودن ، معمولا تأثيرات عميقي بر شنونده داره. استفاده از شايعات، به وفور در رسانهها به چشم ميخوره. اصطلاحاتي همچون: "گفته ميشود" "شنيده ميشود" "منبعي ناشناس" "فردي که نميخواست اسمش فاش شود" "در خبرها آمده است" . . . . از جمله رايج ترين جملاتي که رسانهها براي بيان محتواي خود استفاده ميکن.