صنایع خلاق در کشور ما بی حامی و پر مدعی است

صنايع خلاق در کشور ما بي حامي و پر مدعي است

مجله بر خط خبري تابناک جوان برنده موضوع اميد وتفريح ونشاط اجتماعي در قالب سايت در دوازدهمين جشنواره رسانه ديجيتال است آن چه در ادامه مي خوانيد گفت وگوييست با عقيل منصوري مدير مسئول تابناک جوان

خودتان را معرفی کنید


عقیل منصوری مدیر مسئول مجله بر خط خبری تابناک جوان. دکتری مدیریت آموزشی دارم و حدود 20 سال است در حوزه فرهنگ و رسانه در مراجع مختلف فعالیت کرده ام.

 

حوزه فعالیت تابناک جوان در چه زمینه ایست؟


حدود سه سالی هست در تابناک جوان فعالیت می کنیم. سعی مان هم بر این بوده در حد استطاعت خودمان برای جوان ترها خوراک خبری، آموزشی و سرگرمی فراهم کنیم.


ایده اولیه از کجا شکل گرفت؟


جوانان پویاترین بخش همه جوامع هستند و در عین حال ، به دلایلی نسبت به آنها کم توجهی می شود. همکاری ما با سایت تابناک وقتی شکل گرفت، سعی کردیم طرح و برنامه ای بدهیم که در آن یک پایگاه اینترنتی مستقل بتواند فقط درباره حوزه جوانان و دغدغه های آنان تولید محتوا داشته باشد.
در این فضا رسیدن به آرمان مخاطب و محتوا برای مهندسی دانش، گرایش و عادات جوانان بر اساس نگره اصلی ما که امیدآفرینی بود، ایده اولیه و بنیادی ما برای شروع این کار بود.


سرمایه کار رو چطور فراهم کردید؟


من قبل از شروع این کار سابقه کار فرهنگی و رسانه ای و انفورماتیک داشتم. این سابقه باعث شد علاوه بر اعتماد شاکله اصلی سایت پر مخاطب تابناک، بیش از سرمایه مالی بتوانم با تجربه و اعتباری که از قبل در عرصه های مختلف داشتم، مقدمات کار را فراهم کنم.
البته همین که ما مجبور نبودیم در ابتدای کار برای خود دستمزدی کنار بگذاریم هم سرمایه خوبی بود. از یک سایت و با ظرفیت 2 نفره شروع کردیم و تا مدت ها هم جلو بردیم تا کم کم شرایط و جایگاه مان بهتر شد.


 تیمتان چند نفره است؟


الان با 6 نفر اما همه به صورت پاره وقت و بعضا افتخاری کار می کنیم چون واقعا وضعیت کرونا کار و کسب ها را به هم زد و ما هم از ضربه های اقتصادی آن بی بهره نبودیم.
یک سردبیر داریم، سه خبرنگار/نویسنده، یک مسئول فنی و یک همکار شبکه های اجتماعی

 

چه چالش‌هایی در مسیر تولید محصول یا خدمت داشتید؟


رسانه های خصوصی با معضل تامین مالی و سرمایه گذاری روبرو هستند. این مساله باعث می شود به صورت افراطی مجبور به اتخاذ روش هایی شوند که به سمت جذب مخاطب برود و این یک رسانه محتوایی را به سوی عامه زدگی، زرد شدن و سطحی شدن می برد.
از طرفی تا نتوانیم هزینه ها را جبران کنیم، از دریافت خدمات حرفه ای محرومیم و این دور باطل خسته کننده (که در نهایت یا آن رسانه از رسالتش دور می شود یا افراد با انبوهی بدهی و دلخوری کنار می کشند) ادامه دارد. خدا رو شکر ما تاکنون توانسته ایم بر بسیاری از این مشکلات فائق بیائیم. یعنی هرچند عواید مالی چندانی برای ما ندارد اما نه آنچنان بدهکار هستیم و نه به سوی سطحی شدن رفته ایم.


با جایزه بیست میلیونی که دریافت می‌کنید از جشنواره چیکار می‌کنید؟


بین همکارانم، بخشی را به عنوان پاداش و بخشی را صرف پرداخت حقوق کردیم!


برای توسعه محصول برنامه ای دارید یا نه؟


برنامه های زیاد و مختلف داریم اما مشکل اصلی مان همان است که خدمتتان عرض کردم. رسانه خصوصی باید با بخش خصوصی پویا که نیازمند اطلاع رسانی است در تعامل باشد. خب ما با بخش دولتی معمولا به نتیجه نمی رسیم، بخش خصوصی هم که عمدتا در بحران های مالی هستند، در نتیجه ما نمی توانیم خدمات جاری خودمان را هم پیش ببریم. چه برسد به طرح توسعه ای. ما در آغاز قصد داشتیم رفته رفته تابناک جوان را از یک سایت تبدیل به یک پلتفرم رسانه ای – کاربردی کنیم. یا مثلا برای مسابقات اقداماتی هم کردیم اما واقعا اینها نیاز به حمایت و همراهی مالی بدون تبعات مخرب دارد.
مشکلات کسب وکاری در حوزه صنایع خلاق چیه؟ وچه باید بکنیم؟


صنایع خلاق در کشور ما بی حامی و پر مدعی است. مثل یک بچه بازیگوشی که از صبح تا بعد از ظهر تنها، رها و گرسنه در خیابان چرخ می زند اما وقتی تصادف کند هزار مدعی پیدا می کند.
رد پای صنایع خلاق را شما می توانید در گزارش بیش از 20 دستگاه ببینید اما اگر قرار باشد کسی برای آن طلب حمایت کند، هیچ کسی آن را به گردن نمی گیرد. ساختارهای بی خاصیت موازی و ابهام شدید حقوقی و سرعت بالای فناوری مثل سه تیغ همزمان فعالان این عرصه را تهدید می کنند. به نظر می رسد اولین حرکت در این عرصه مشخص کردن مرجع قانونی و مسئولیت متمرکز برای آن است.

۱۴۰۰/۰۷/۱۴ ۱۷:۵۴